Wąwóz Aherondy i kraj Suliotów

Trudno dzisiaj uważać spokojną Aherondę koło Nekromantejonu za drogę do piekła, ale już kilka kilometrów dalej na wschód krajobraz gwałtownie się zmienia: rzeka pieni się tu i burzy w górskim wąwozie wciętym głęboko w skałach. Przełom na pewno ustępuje wąwozowi Vikos, ale tak czy owak jest to kawałek autentycznej dzikiej przyrody i jeśli ktoś szuka mocnych wrażeń w głąb lądu od Pargi, to lepiej już trafić nie może. Szlak prowadzi w sam środek tradycyjnych ziem Suliotów — więcej na ich temat znaleźć można poniżej, w rozdz. poświęconym Zalongo.

Szlak w górę wąwozu rozpoczyna się w GLIKI koło Kanallaki, przy jeszcze jednej szosie z Prevezy do Paramithii (jeden autobus dziennie). Na jednym brzegu rzeki —    wciąż jeszcze w tym miejscu stosunkowo spokojnej — znajduje się niezła kawiarnia-grill, gdzie można zjeść przyzwoity obiad, zaś na drugim drogowskaz „Skala Tzavelainas”. Idzie się wskazywaną przez niego drogą ok. 1 km, po czym skręca w lewo, w stronę kaplicy; po dziesięciu minutach dochodzi się do pracowicie zbudowanego tunelu, przy którym kończy się droga i zaczyna skala — przemyślna ścieżka pod górę. W dole ściany kanionu nagle zbliżają się ku sobie; dalej w górze rzeki widać gęstą zieleń ciągnącą się aż do — również widocznego z tego miejsca —  zamku Kiafa.

Główny szlak, wytyczony i oznakowany przez Szwajcarów, schodzi nad Aherondę, nad którą stosunkowo niedawno przerzucono most, po czym biegnie znacznie starszym mostem nad jej dopływem — rzeką Tsangariotiko, przez tubylców zwaną Piges Souliou (Źródła Suliotów). Dalej oznakowany szlak wspina się w dębowym lesie i opuszcza dolinę Aherondy. (Kto chciałby pójść dalej wzdłuż biegu rzeki, może skorzystać z niezbyt widocznych ścieżek na północnym brzegu; według mapy po ok. 2 godz. wychodzi się wówczas z wąwozu koło wioski TRIKASTRON.)

Główny szlak biegnie zrazu wzdłuż Tsangariotiko, po czym skręca w kolejny boczny parów i dochodzi do maleńkiej, ubogiej osady SAMONIDA (ok. 2 godz. od Gliki); za urzędem sołtysa jest studnia; najbliższa tawerna znajduje się we wsi SOULI, 3 km na północ.

Z Samonidy buldożery przetarły niedawno drogę do zamku Kiafa (póf godz.), jednej z wielu fortec wzniesionych przez Suliotów prowadzących bezustanne wojny z Turkami.

Both comments and pings are currently closed.