Sztuka mykeńska i cykladzka

Największe tłumy przyciąga zawsze sala mykeńska (sala 4) na wprost głównego wejścia, w której wystawiono wszystkie wyroby ze złota wydobyte przez Schlieman­na z grobowców kopułowych w Mykenach. Po lewej, w gablocie nr 3 znajduje się tzw. pośmiertna Maska Agamemnona [a], którą w pogodny letni dzień równie trudno zobaczyć jak Monę Lizę w Luwrze. Przy wykorzystaniu współczesnych technik datowania ustalono, iż należeć musiała do jakiegoś znacznie wcześniej panującego króla achajskiego, ale tak dobrze pasuje do opowieści Homera, że nikt się tym specjalnie nie przejmuje.

Sztuka mykeńska to głównie misternie zdobione pierścienie, naczynia, pieczęcie i inkrustowane sztylety; próba gruntownego obejrzenia wszystkich detali kończy się zazwyczaj bólem oczu. Maski śmierci i Głowa byka ze złotymi rogami [b] z gabloty nr 27 mają wprost hipnotyczne właściwości. W gablocie 5 zwraca uwagę śliczna waza w kształcie kaczki, wykonana z kryształu górskiego; w gablocie 3, tej z maską „Agamemnona”, uwagę zwraca też pysznie inkrustowany sztylet. W gablocie 8 zgromadzono biżuterię, sztylety oraz miniaturową złotą sowę i żabę z pałacu Nestora w Pylos; obok, w gablocie nr 9, znajdują się wypalane tabliczki pokryte pismem linearnym B, najstarszym alfabetem greckim.

Na ścianie podziwiać można m. in. freski w stylu kreteńskim z Tiryns (Tyrynsu), przedstawiające kobiety na rydwanach obserwujące charty ścigające dzika. Inne znaleziska z Tiryns wyłożono w gablocie 15, w tym potężny pierścień z czterema demonami składającymi dary jakiejś bogini.

Kolejne fascynujące eksponaty to Kubki z Vafio w gablocie 32 [c], ozdobione dzikimi bykami i postaciami mężczyzn z długimi warkoczami i wąskimi biodrami, oraz, w gablocie nr 33, równie ciekawe naczynie pokryte wizerunkami ośmiornic i delfinów. Wszędzie pełno kolejnych odniesień do Homera. W gablocie 18 znajduje się imponujący Heim z klem dzika oraz lira z kości słoniowej z płytą rezonansową zdobioną sfinksami. Na freskach w rogu sali widać achillejskie tarcze obronne w kształcie cyfry osiem.

W sali 6, na prawo od sali mykeńskiej, zgromadzono obszerną kolekcję sztuki cykladzkiej, starszej od mykeńskiej i rozwiniętej na wyspach na Morzu Egejskim. Wiele dzieł przywodzi na myśl abstrakcyjne formy dwudziestowiecznego kubizmu, szczególnie widać to w przypadku często reprodukowanego Mężczyzny grającego na lirze [d]. Innym niezwykłym eksponatem, w przeciwległym końcu sali, jest cylind­ryczna waza z XVI w. p.n.e. przedstawiająca grupę rybaków niosących za ogony złowione ryby. Najczęściej spotykane i najbardziej charakterystyczne są figurki ze złożonymi rękami, w tym postać nagiej kobiety niemal naturalnej wielkości.

Na lewo od-sali mykeńskiej, w sali 5 wystawiono znaleziska z okresu neolitu, pochodzące głównie z wykopalisk w Salonikach.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.